A sport szerepe a mentális egészség megőrzésében

Ép testben, ép lélek – hallhatjuk számtalanszor. Felszabaduló hormonok, jobb közérzet, társasági élmény, újabb kihívások, javuló önérzet, mentális egészség. Néhány érv, amik alátámasztják miért érdemes sportolnunk. Külsőnkre, testünkre gyakorolt pozitív hatásait napokig tudnánk sorolni, de mi a helyzet a mentális egészséggel?

A mentális jóllét olyan tényezőket foglal magában, mint az egyének képessége önmaguk fejlesztésére vagy éppen erős pozitív kapcsolatok kiépítésére másokkal. Ide tartozik az elégedettség érzése, az önbecsülés vagy az optimizmus.  A kapcsolat a mentális egészség és a fizikai aktivitás között mára egy biztosan állított tény, noha napjainkban is számos kutatás folyik ennek a területnek mélyebb megismerése érdekében. Abban azonban egyetértenek a kutatók, hogy a sport széles skálán biztosítja a mentális egészség fejlesztését.
A WHO adatai szerint az elmúlt években a depresszió előfordulása 50%-al emelkedett és ezzel az egyik vezető népegészségügyi problémává vált – és emögött az egyik jelentős tényező a mozgáshiány Sajnos még mindig megbélyegzés veszi körül a mentális problémával rendelkezőket, ami gátat szabhat a sportban való részvételnek, és az így kialakuló ördögi kör megfosztja őket attól, hogy a sportolás pozitív hatásait élvezhessék.

Az alábbiakban összegyűjtöttünk 6 pontot, miért érdemes még ma elkezdeni sportolni:

  • Boldogsághormont termel

A testmozgás hatására testünk több „jó érzés” hormont, azaz endorfint termel. Ezek olyan kémiai anyagok, amik akkor termelődnek például amikor nevetsz. Jó közérzetünkhöz is elengedhetetlen, de a fájdalmakat is csillapítja és akár 12 órán át képes kifejteni hatását. Minél intenzívebb egy gyakorlat, annál több endorfin termelődik.

  • Csökkenti a depressziót és a stresszt

Amikor fizikailag aktív vagy, az elméd elvonja a figyelmet a napi stresszkeltő eseményekről, segít megakadályozni, hogy a negatív gondolatok elöntsék az embert. A fizikai aktivitás támogatja az idegsejtek növekedését és kapcsolódását az agy hangulati központjában, így segít enyhíteni a depressziót és javítja a mentális egészséget.

A stressznek számos oka lehet: akár magánéleti vagy munkahelyi, de okozhatja olyan hétköznapi esemény is mint a költözés vagy éppen a munkahelyváltás – de pozitív események is, mint például a szerelem. A stressz a reakciónk egy kihívást jelentő helyzetre, ami rövid távon szükséges a teljesítmény fokozásához, de hosszú távon kimerít és kiégéshez, mentális problémákhoz vezethet. A testmozgás csökkenti a stresszhormonok szintjét a szervezetben és egyúttal serkenti az endorfin termelését. Ezek a hormonok természetes hangulatváltók, még nyugodtabbá és optimistábbá tehetik az embert.

  • Javítja az önbizalmat

A rendszeres mozgás növelheti az önbizalmat és javítja az önértékelést. A fizikai aktivitásból fakadó megújult erővel és energiával nagyobb eséllyel fogjuk sikerrel venni a pályán és az azon kívül érkező kihívásokat. Ahogy javul az állóképességünk és növekszik az erőnk, újabb és újabb nehézségeket győzünk le, az önképünk is javulni kezd.

  • Fejleszti a koncentrációt

A fizikai aktívitás elősegíti a mentális képességek megőrzését (nem csak) öregkorban. Ez olyan képességeket foglal magába, mint például a kritikus gondolkodás, a tanulás képessége vagy a jó ítélőképesség.

  • Javítja az alvás minőségét

A megfelelő mennyiségű alvás javíthatja a másnapi mentális jelenlétünket és a hangulatunkat is. Fontos, hogy ne sportoljunk túl későn, röviddel lefekvés előtt!

  • Csökkenti a szorongást

A szorongást gyakran az aggodalom okozza. Mindenkivel előfordult már, hogy egy vagy akár több dolog miatt aggódott egy nap. Némelyikre lehet ráhatása, vannak azonban olyanok is, amikre nincs. Egy azonban biztos, több vizsgálat kimutatta már, hogy akár a legalacsonyabb intenzitású mozgás is segít csökkenteni a szorongást.

Mentális egészségünk védelmének egyik nagyon jó módja a fizikai aktivitásban való részvétel. A rendszeres testmozgás – akár a legapróbb sikereken keresztül is – növelheti az önbecsülést, csökkentheti a stresszt, a depressziót és a szorongást. Ráadásul ez mindenki számára elérhető, kis költséggel jár és szinte bárhol és bármikor kivitelezhető.

Spread the love

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük